Klasyczny test A/B, to w wielkim skrócie test jednej zmiennej. Przez zmienną rozumiemy tu element strony, który może zostać poddany zmianie. Oznacza to, że dana zmienna występuje w kilku wariantach (odmianach) np. są to różne kolory tego samego przycisku.
Test polega na skierowaniu strumienia tego samego odsetka ruchu na każdą z badanych wersji danej strony oraz porównaniu ich współczynników konwersji, czyli procentowej wielkości określającej stosunek użytkowników strony, którzy wykonali pożądaną akcję (np. zakup) do wszystkich użytkowników danej strony. Na tej podstawie można wnioskować o wpływie badanej zmiennej na to, jak strona spełnia postawiony przed nią cel.
Przebieg standardowego testu A/B
1. Założenia badawcze:
a) Jaki problem chcę zbadać? (założenia badawcze)
Np.:„Duży procent użytkowników opuszcza proces zakupowy na trzecim kroku”.
b) Dlaczego mamy taki problem? (hipotezy)
Tekst na przycisku ma zbyt niski kontrast lub użyto nieodpowiedniej grafiki.
2. Dokładna analiza strony:
Sprawdzamy, jakie elementy projektu mogą wpływać na zmniejszenie konwersji. Przygotowujemy różne wersje wskazanego elementu do testów.
3. Przygotowanie i start testu:
Uruchamiamy test i czekamy na zebranie odpowiedniej liczby danych.
4. Analiza wyników i wdrożenie zmian:
To, co zrobimy teraz będzie zależało od wyników testu. Jeśli zaproponowana przez nas zmiana została dobrze przyjęta przez użytkowników, wprowadzamy ją i przechodzimy do kolejnych testów.
Może się jednak okazać, że nasze nowe propozycje nie uzyskały lepszych rezultatów od wyjściowej wersji zmiennej. Uwaga! To również są istotne dane. Dzięki nim wiemy, co nie zadziałało i że to inny element lub elementy są sednem naszego problemu. W takiej sytuacji wracamy „na chwilę” do punktu 4. i testujemy kolejny kluczowy dla strony element.
Zamów testy A/B Twojej strony www i zwiększaj współczynnik konwersji.
Skontaktuj się z nami